4.o. Matematika 04. 06. határidő: 04.07.
13. óra Törtrészek leolvasása, előállítása
Feladat:
1.
Olvasd el
és értelmezd az alábbi szöveget!
Az egész teljes egység.
A tört az egész része.
Karcsi bácsi egy narancsot szétosztott vacsora után. Édesanya négy
gerezdet, Évi három gerezdet, Zoltán három gerezdet, én kettő gerezdet kaptam.
·
Na, ez nem sikerült egészen igazságosra
– mondta édesanya -, neked kevés jutott!
·
Én tudom, hogyan lett volna igazságos! –
állította Zoltán. – Ha mindenki negyed narancsot kapott volna.
·
Ezek nem negyedek? – kérdezte Évi.
·
Nem, mert nem lettek egyenlők! Nem elég
négy felé osztani, egyenlőnek is kell lenniük a daraboknak.
·
Mutasd meg ezt almával! – javasolta apa.
·
Jó. Először pontosan félbevágom, aztán
ezt a két darabot is pontosan félbe.
·
És ha pontosan három felé vágnánk, akkor
mi lenne egy résznek a neve?
·
Harmad.
·
Öt felé vágva?
·
Ötöd. De csak, ha öt pontosan egyenlő
részre vágjuk.
Jegyezd meg, hogy csak akkor használhatjuk a fél, harmad, negyed, ötöd,
hatod, tized, szavakat, ha az egészet 2, 3, 4, 5, 6, 10 pontosan egyenlő részre
vágjuk.
A törtszám az egész szám része.
2. Old meg a munkafüzet
60. old 1. fel. a és b; 61. old. 6. fel.
Jó munkát!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése